Lempeä hathajooga

Hatha on joogan laji, jonka tarkoituksena on lisätä kehonhallintaa, kehotietoisuutta, vahvistaa ja avata kehoa sekä mieltä. Lempeässä hathassa otetaan joogan perusperiaatteita huomioon, kuten hengitys, läsnäolo hetkessä ja tasapaino.

Tunti alkaa usein hengitysharjoituksella, jatkuen lämmitellen joko alustalla tai pystyasennossa, seuraavaksi kehittäen tasapainoa ja voimaa muutamalla asanalla, vähitellen maadoittuen takaisin alustaan. Tunti lopetellaan usein meditaatioon tai mielikuvaharjoitukseen. Tunti sopii kaikille eikä sisällä flow-sarjoja. Tervetuloa rauhoittumaan.

Bikram-jooga

Bikram-jooga on 26 hathajooga-asennon ja kahden pranayama-hengitysharjoituksen sarja, joka haastaa kehoa fyysisesti, mutta samalla energisoi. Tunnilla tehtävät asanat seuraavat aina toisiaan samassa järjestyksessä. Harjoittelu kehittää monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja mielen hallintaa. Harjoitusta noin salin korkea lämpötila. Tunti sopii kaikille ja tarjoaa haastetta sekä vasta-alkajille että kokeneemmille harjoittelijoille.

Huom! Tarvitset tunnille ison pyyhkeen joogamaton päälle sekä mahdollisesti toisen suihkua varten. Lämpötila huoneessa voi olla jopa +40 astetta. Tunnilla todella hikoillaan, ja oma pyyhe on sekä hygienia- että turvallisuussyistä oltava mukana. Muista tankata nestettä ennen tuntia ja vältä raskaan aterian syöntiä 2 tuntia ennen harjoitusta.

Dynaaminen jooga

Tunnilla keskitymme kehon kokonaisvaltaiseen lihastyöskentelyyn. Vahvistamme lihaskuntoa, voimaa sekä parannamme kehon liikkuvuutta ja tasapainoa jooga-asanoiden avulla. Tunti sisältää myös alkulämmittelyn sekä kehoa palauttavan loppurentoutuksen. 

Dynaaminen Hot Jooga kuuluu myös tuntivalikoimaamme.

Ilmajooga

Ilmajoogassa yhdistyvät perinteinen lattialla tehtävä joogaharjoitus katosta roikkuvaan ilmajoogakankaaseen, jonka tuella teemme asanoita sekä liikesarjoja. Ilmajoogassa vaatetus tulee olla hihallinen paita ja lahkeelliset housut, joissa ei ole vetoketjua.

Ilmajooga Lempeä

Lempeässä ilmajoogassa keskitymme erityisesti rangan avaamiseen ja vapauttamiseen sekä kehon kireyksien poistamiseen. Kankaan tarjoama tuki ja painovoimattomuus mahdollistavat syvempiä venytyksiä kuin lattialla. Teemme liikkeitä liinan sisällä ja lattialta käsin. Tällä tunnilla mieli rauhoittuu ja keho vapautuu.

Ilmajooga Voima 

Voima ilmajoogassa teemme liinan avulla enemmän kehoa vahvistavia asanoita, kuten sotureita ja lankkuja sekä erilaisia roikuntoja. Inversio (asento, jossa ollaan ylösalaisin) on yksi tärkeä osa joogaa. Ilmajooga mahdollistaa turvallisen vaihtoehdon lattialla tehdyille inversioille: selkärangan ja niskan alueelle ei kohdistu painetta kuten mattojoogassa, vaan roikumme vapaina liinan varassa. Voima ilmajoogatunti parantaa ryhtiä vahvistamalla keskivartalon tukilihaksia ja avaamalla rankaa sekä kehittämällä tasapainoa.

Kundaliinijooga

Kundaliinijooga on dynaaminen, mutta samalla meditatiivinen joogamuoto. Harjoittelu on monipuolista: harjoituksissa yhdistyvät fyysiset harjoitukset, hengitys, äänenkäyttö mantroissa, meditaatio ja syvä rentoutuminen.

Restoratiivinen jooga

Restoratiivinen jooga on rauhoittavaa ja palauttavaa joogaa. Asanoissa viivytään pitkään kehoa avaten hyödyntäen apuvälineitä kuten joogatiiliä, bolstereita ja joogavöitä. Tavoitteena on eheyttää kehoa ja mieltä meditatiivisesti. Ohjaus voi tavoitella lisäksi lymfakierron tai sisäelinten toiminnan edistämistä ohjaajan koulutustaustan mukaan hyödyntämällä oppeja kiinalaisesta lääketieteestä tai joogan sisartieteestä Ayurvedasta.

Torikadun restoratiivinen jooga on kaiken kaikkiaan rauhallinen, mieltä ja kehoa palauttava sekä avaava tunti. Asanoissa viivytään useita minuutteja kerrallaan kehon omaa painovoimaa hyväksi käyttäen ja apuvälineillä tukien. Tunti tasapainottaa hermostoa sekä palauttaa voimavaroja. Sopii kaikille!

Yinjooga

Yinjooga palauttaa energiasi, syvävenyttää, tyynnyttää ja auttaa pysähtymään. Toisin kuinuseimmat yang-tyyliset joogat, joissa on dynaamiset liikkeet, yingjooga on erittäin rauhallista. Se onkin erityisen tehokasta suorittaja-persoonille. Kun elämää vievät eteenpäin työ, perhe ja pärjääminen, pysähtyminen on vaikeaa. Kiireinen elämä vie kehon ja mielen lukkoon.

Fyysisen ja henkisen suorittamisen vastakohta

Yinjooga tasapainottaa kehoa ja mieltä. Siihen kuuluu useita minuutteja kestäviä venytyksiä, joissa käytetään apuvälineinä tyynyjä, peittoja tai tuolia. Kaikki liikkeet tehdään rauhassa ja antaudutaan painovoiman vietäväksi. Hengitys auttaa keskittymään. Yinjooga on erityisen meditatiivinen ja kehon voimaa palauttava joogan muoto.

Yinjoogan vaikutuksia

  • Sidekudosten aineenvaihdunnan elvyttäminen
  • Sisäelinten toiminta paranee
  • Tarve suorittaa vähenee
  • Kiireen tuntu vähenee
  • Mieli rauhoittuu ja selkenee

Painovoima vapauttaa kehoa hiljalleen lukoista

Tärkeää yinjoogassa on maltti. Pysähtyminen. Keho ei palaudu jännitteistä sormen napsautuksella vaan vaatii hitaan palautumisen. Sentti sentiltä, milli milliltä, kehosi jännitteet katoavat ja tunnet, kuinka painovoima vie kehoa alaspäin.

Tietoisuus omasta kropasta

Harjoituksia tehdessä tulet koko ajan enemmän ja enemmän tietoiseksi omasta kropastasi. Alat tuntea kohtia, jotka ovat lukossa, jumissa tai jotenkin epätasapainossa. Vapauttavaa onkin, kun keho lopulta soljuu oikeisiin tiloihin ja tasapainoon. Keskittyminen harjoituksiin auttaa myös tyhjentämään pään kiireen tunnusta, jolloin ajatukset selkenevät. Myös hyvät yöunet ovat taatut, kun keho ja mieli ovat tasapainossa. 

Sopiiko yinjooga sinulle?

Hyödylliseksi yinjoogan meillä Kuopiossa ovat kokeneet ihmiset, joilla on tarve rauhoittaa mielensä ja vapauttaa kehot kireydestä. Yleensä kiire ja stressi on kerääntynyt jo vuosien ajan, niin että se saattaa tuntua jo normaalilta tilalta. Anna yinjoogan silloin yllättää ja palauttaa tasapaino. Lisätietoja joogasta ja muista palveluistamme saat ottamalla yhteyttä.